Czy potencjalny pracodawca może pozyskiwać dane kandydata z portali społecznościowych?

Podczas procesu rekrutacji  pamiętaj, że jako pracodawca możesz żądać od kandydata jedynie danych osobowych z określonego katalogu  – aby dowiedzieć się więcej zapraszamy do naszego artykułu!

W dzisiejszym świecie dzięki rozwojowi społeczeństwa informacyjnego potencjalni pracownicy tworzą na portalach internetowych swojego wizerunku w sieci. Zamieszczają ogromną ilość prywatnych informacji. Jednak to wszystko nie oznacza, że jako pracodawca możesz takie dane wykorzystać w procesie rekrutacyjnym.

W trakcie procesu rekrutacyjnego musisz pamiętać, że gromadzenie przez pracodawców i agencje rekrutacyjne informacji zamieszczanych przez kandydatów do pracy na swój temat w mediach społecznościowych i innych ogólnodostępnych źródłach jest niedopuszczalne.

Sytuacja wygląda nieco inaczej podczas weryfikacji kandydata przez pracodawcę za pośrednictwem portalu utworzonego w celu poszukiwania pracy (np. LinkedIn), którego Regulamin czy Polityka Prywatności wymaga wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 RODO). Zanim potencjalni kandydaci zaczną korzystać z usług oferowanych przez tego typu portale, muszą zapoznać się z Regulaminem oraz Polityką Prywatności i  „zaakceptować” te dokumenty. Zazwyczaj korzystanie z takich mediów społecznościowych wiąże się również z obowiązkiem podania określonych danych osobowych. W przeciwnym razie założenie konta nie będzie możliwe, a umieszczane przez kandydata dane  nie będą udostępniane potencjalnym pracodawcom. W takim wypadku pracodawca może uzyskiwać, gromadzić i udostępniać dane użytkowników portalu/kandydatów.

Autorka: Justyna Tofil, Office Coordinator w Kołecka i Wspólnicy Kancelaria Prawna (Radcowie Prawni) sp.p.